Украинские художники зарубежом


Хто є для нас Олекса Грищенко?!

Хто є для нас Олекса Грищенко?! Бо писати про нього, художника справді світової слави, шанованого в усій Європі та США, художника, який знався з Дереном, Дюфі, Боннаром, Марке, Леже, — писати про Майстра найвищої гільдії митців, який до 1917 р. був знайомий мало не з усіма московськими художніми авторитетами, дружив з І. Остроуховим, приятелював з Д. Бурлюком, знався з В. Маяковським, О. Морозовим, написав ряд книжок про давню ікону, працював під час більшовицького перевороту професором Державних майстерень, а також у Колегії охорони пам'ятників, при тому створив чимало першорядних полотен, частина з яких безповоротно загинула, — отож, писати коротко про Олексу Грищенка більш ніж ризиковано. еликий талант Грищенка розкрився в перші два роки еміграції (блискучі спогади про цей час він, художник, а також талановитий есеїст, написав у книзі "Два роки в Царгороді", що була щедро видана у Парижі). Його захоплення кубізмом було реалізоване у знаменитих стамбульських акварелях... Потім зірка Грищенка зійшла в паризькому "Осінньому салоні", деф. Леже повісив акварелі нікому не відомого скитальця в експозиції поряд зі своїми творами. А щодо "Осінніх Салонів" у Ґран-Пале на Єлисейських Полях, постійним членом яких Грищенко був із 1922 р., — він був єдиний серед іноземців, хто виставляв свої твори без журі. Потім прийшло захоплення колоризмом - і французи сприйняли Грищенка. Уже пізніше, через багато років, американський професор, знаний мистецтвознавець філліпс писав: "Для мене Грищенко означає витончене, делікатне і творче доповнення кубізму... Звичайно, його картини є невеликого формату і часто у пригашених кольорах. Але навіть тоді є чим помилувати око - нюансами тонів і барв, несподіваними формами, мальовничістю сцен, крихкістю світла". Далі професор філліпс порівнює твори Грищенка з акварелями Сезанна, картинами Сутіна. Частина творів Грищенка сьогодні експонується у респектабельній галереї фундації Барнеса і їх можна оглянути, одержавши перед тим попередній дозвіл. Грищенко сформував на півдні Франції, де проживав, інший, французький, колористично експресіоністичний стиль, і в цій манері він залишався малювати протягом усього свого подальшого життя. ...Олекса Грищенко був і видатним мистецтвознавцем, есеїстом, написав чимало книжок, з-поміж яких найважливішими є "Два роки в Царгороді", "Україна моїх блакитних днів", "Роки бурі і натиску", а також дослідження "Староруська ікона з погляду малярства", "Зв'язок російського мистецтва з Візантією й Заходом" та ін. Про Грищенка у Львові було видано першу мистецтвознавчу талановиту розвідку Павла Ковжуна "Грищенко". Повторимо услід за ним: "Олекса Грищенко належить до тих українських творців, що, виступаючи, мають уже величезне мистецьке надбання, з чітко окресленим і виробленим стилем, з величезною мистецькою культурою. Він впевнено і рішуче займає своє місце, яке давно приготовлене йому на сторінках сучасного українського мистецтва, і приносить з собою здобутки, що й досі з тих чи інших причин були розкидані далеко від нас". Написано це в 1934 році — але пророчо, мудро, з властивим для Ковжуна хистом.

Олександр ФЕДОРУК, доктор мистецтвознавства, професор


Львівська галерея мистецтв
Повернення
Альбом
Львів 2006

©2006

Олекса Грищенко.Містечко Пейра Шато.ф.о.1940р.53,5х74
Олекса Грищенко.Тулон .ф.о.1930р.38,5х46
Олекса Грищенко.Натюрморт з вишнями.ф.о.1930р.26,5х46
Олекса Грищенко.Константинополь.п.акварель.1920р.31х37
Олекса Грищенко.Містра.ф.о.1921р.31х36